Introductie Niels Maaswinkel
Het afgelopen jaar heb ik samen met Hans Spitsbaard met veel plezier gewerkt voor een klant van HillFive in Duitsland. Mijn opleiding heb ik als Bachelor in Bedrijfskunde en (cum laude) Master Marketing afgerond. Ik ben Lean-enthousiast en continu op zoek naar verbetering, zowel zakelijk als privé.
Vanuit Marketing staat het toevoegen van waarde voor de klant al centraal. Maar het gaat zoveel dieper dan alleen de voorkant van het bedrijf. Ik wil bedrijven écht verder helpen met hun processen en succes. Het werk is nooit af. Je kunt jezelf en je omgeving altijd blijven ontwikkelen, het kan namelijk áltijd beter. En dat is alleen maar goed, want er valt nog zoveel te behalen. Ik vind het vooral ook erg leuk.
Ervaring bij de klant op locatie
Onze klant is bezig met het uitrollen van een van de grootste Lean programma’s van Europa. In de Werkstroom HR, binnen het programma managementteam, was behoefte aan een senior Lean consultant die ervaring had met het bedenken en uitrollen van een ontwikkelprogramma voor interne consultants. Typische rol voor Hans Spitsbaard. Voor het opzetten en uitvoeren van het Project Management Office voor de Werkstroom HR en voor de creatie van het ontwikkelprogramma heb ik zeven maanden intensief met Hans samengewerkt.
Wat mij direct opviel is dat Hans direct op zoek gaat naar wat de klant nodig heeft en hoe hij ontzorgt kan worden. Van belang hierbij is het opbouwen van een goede relatie zodat vanuit vertrouwen en oprechtheid gewerkt kan worden.
HillFive en Young Professionals
Aangezien mijn Lean ervaring nog redelijk gering was – ik was vooral book-smart – viel ik met mijn neus in de boter. Hans is een ware ‘wandelende encyclopedie’ met een berg aan Lean ervaring die hij maar al te graag met mij deelt. Zelfs tijdens onze ‘Schnitzel-lunch’ was Hans niet te beroerd om interessante anekdotes te vertellen over hoe het er niet-Lean aan toe kan gaan binnen bedrijven en wat hieraan gedaan kan worden om het te verbeteren.
Dit is ook een belangrijk onderdeel van de HillFive filosofie: het kan áltijd beter en we laten graag zien hoe je dat als bedrijf voor elkaar kunt krijgen. Deze filosofie komt ook sterk naar voren in hoe mijn persoonlijke ontwikkeling binnen HillFive benaderd wordt. Er wordt echt tijd beschikbaar gemaakt om mijn persoonlijke ontwikkeling op een zo hoog mogelijk tempo te krijgen. Voor mijn eigen groei en tegelijkertijd ten behoeve van de klant. Dat die twee samengaan zit diep in de overtuigingen van HillFive verankerd. Zo zijn er bijvoorbeeld de ‘2 minute consulting lessons’ waarin ik krijg uitgelegd hoe wij in bepaalde situaties de klant het beste konden helpen. Bieden wat de klant nodig heeft, blijkt niet altijd hetzelfde te zijn als wat de klant vraagt!