Hoe wordt vliegen duurzaam?

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik voor het laatst uit een vliegtuig stapte. Destijds was het repatriëren uit Marokko dat vorig jaar maart in Covid-19 lockdown ging en sindsdien is vliegen iets geworden dat bijna alleen uit noodzaak plaatsvindt. Des te leuker is het dan ook om een nieuwe klant in de luchtvaartbranche te helpen door de crisis te komen en haar vleugels uit te slaan. Silver Flight is midden in de Corona-lockdown gestart en heeft daardoor minder klanten dan gepland. HillFive werd uitgenodigd te helpen met de groeistrategie.

Als ik bij onze klant aankom is Schiphol schrikbarend leeg. Er staan vliegtuigen geparkeerd op de taxibanen en het woord lockdown is hier echt voelbaar. Het enige wat nog gebeurt is de politiehelikopter die laag vliegend over de taxibaan naar de startbaan navigeert en daarna als een pijl recht omhoog verdwijnt in de laaghangende bewolking. Silver Flight is een nieuwkomer op de zakelijke vliegmarkt en biedt door het gebruik van een eenmotorig zuinig vliegtuig een alternatief voor de zakelijke reiziger dat goedkoper is en de helft minder CO2 uitstoot heeft dan de traditionele business jet.

De vliegmarkt is in beweging
Vliegen wordt duurzamer, de eerste voorbeelden van elektrische vliegtuigen komen al langzaam op de markt en deze duurzame transitie is net als in de energiesector onomkeerbaar. Nu is er aan de andere kant ook steeds meer sprake van vliegschaamte. Er is een groeiend aantal mensen dat bewust niet meer vliegt omdat de milieu impact hoog is. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar geleerd dat digitaal werken het misschien wel minder nodig maakt om zakelijk te vliegen. De branche verwacht dat het aantal vliegbewegingen weer snel gaat groeien als er voldoende gevaccineerd is, getest kan worden en de lockdowns eraf gaan. Een groeiend inzicht is dat er tevens een behoefte is aan veiliger vliegen met meer afstand voor de passagiers tot elkaar en duurzamer vliegen met afnemende CO2 uitstoot.

CO2 neutraal vliegen
Op welke wijze komt vliegen dan terug? In het zakelijke segment groeit de behoefte aan de reductie van CO2. In de coronatijd is ook het besef ontstaan dat het regelmatig bezoeken van fabrieken en relaties in het buitenland noodzakelijk blijft voor een effectieve bedrijfsvoering. Deze combinatie leidt tot de zoektocht naar meer duurzaamheid en flexibiliteit. Er wordt gezocht naar vliegtuigen met een lagere CO2-uitstoot en het overstappen naar elektrische vliegtuigen.

Onze opdracht
Alle bovengenoemde ontwikkelingen zorgen voor een roerige tijd om een luchtvaartmaatschappij op te richten. Onze opdracht was daarom gericht op het levensvatbaar houden van de klant en het klaarmaken van de klant voor de groeiende markt die er na de lockdown weer aan komt. We hebben eerst de markt en interne organisatie geanalyseerd en vervolgens een aantal maatregelen voorgesteld die het bedrijf financieel en operationeel door de lockdown heen helpt. Daarnaast hebben we focus aangebracht in de strategie van het bedrijf zodat het eigen groeiplan toch nog kan worden gerealiseerd.

De toekomst
In de markt is er grote onzekerheid over wanneer mensen weer mogen en willen vliegen. De behoefte aan het verlagen van de CO2 footprint in combinatie met de grote flexibiliteit in vertrektijden en aantal landingsbanen voor het type vliegtuig dat Silver Flight gebruikt is de sleutel tot succes in de toekomst. Bedrijven willen dat medewerkers in hun bubbel blijven met minimale reistijd en daardoor gaat privé vliegen een vlucht nemen. De duurzaamheid is geborgd doordat Silver Flight een type vliegtuig heeft gekozen waar meer mensen in kunnen per vlucht en de CO2 uitstoot twee keer zo laag is als bij de concurrentie. In de nabije toekomst zullen ook full electric vliegtuigen worden toegevoegd aan de vloot. De eerste stappen naar duurzamer vliegen zijn hiermee gezet.

 

LinkedIn
Facebook
Twitter

Delivering New Horizons

Benieuwd geworden? We maken graag kennis!
Scroll to Top

Diensten

Sectoren