Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik voor het laatst uit een vliegtuig stapte. Destijds was het repatriëren uit Marokko dat vorig jaar maart in Covid-19 lockdown ging en sindsdien is vliegen iets geworden dat bijna alleen uit noodzaak plaatsvindt. Des te leuker is het dan ook om een nieuwe klant in de luchtvaartbranche te helpen door de crisis te komen en haar vleugels uit te slaan. Silver Flight is midden in de Corona-lockdown gestart en heeft daardoor minder klanten dan gepland. HillFive werd uitgenodigd te helpen met de groeistrategie.
Als ik bij onze klant aankom is Schiphol schrikbarend leeg. Er staan vliegtuigen geparkeerd op de taxibanen en het woord lockdown is hier echt voelbaar. Het enige wat nog gebeurt is de politiehelikopter die laag vliegend over de taxibaan naar de startbaan navigeert en daarna als een pijl recht omhoog verdwijnt in de laaghangende bewolking. Silver Flight is een nieuwkomer op de zakelijke vliegmarkt en biedt door het gebruik van een eenmotorig zuinig vliegtuig een alternatief voor de zakelijke reiziger dat goedkoper is en de helft minder CO2 uitstoot heeft dan de traditionele business jet.
De vliegmarkt is in beweging

CO2 neutraal vliegen

Onze opdracht
Alle bovengenoemde ontwikkelingen zorgen voor een roerige tijd om een luchtvaartmaatschappij op te richten. Onze opdracht was daarom gericht op het levensvatbaar houden van de klant en het klaarmaken van de klant voor de groeiende markt die er na de lockdown weer aan komt. We hebben eerst de markt en interne organisatie geanalyseerd en vervolgens een aantal maatregelen voorgesteld die het bedrijf financieel en operationeel door de lockdown heen helpt. Daarnaast hebben we focus aangebracht in de strategie van het bedrijf zodat het eigen groeiplan toch nog kan worden gerealiseerd.
De toekomst

