Hans Spitsbaard: “Het is een manier van kijken die ik niet kan uitschakelen.”

hans-handshakeNoem het een gave of een vloek, maar overal waar ik kom zie ik dingen die echt beter zouden kunnen. Het is een manier van kijken en denken die ik niet kan uitschakelen. Het gaat verder dan alleen mijn werk.  Laatst stond ik bijvoorbeeld in de rij van de supermarkt. Het was een gigantische rij omdat er maar twee kassa’s open waren. Toen ik om mij heen keek waarom niemand een extra kassa opende zag ik een aantal jongens vakkenvullen, zonder zich te bekommeren om de wachtende klanten. Ze bleven hun eigen taak doen en ze leken geen idee te hebben van wat er om hen heen gebeurde. Herken je dit binnen je eigen organisatie?

Afgelopen tijd hebben veel organisaties via onze website onze zelfscan Prestatieverbetering ingevuld om meer inzicht te krijgen in het niveau waarop hun organisatie zich bevindt op het gebied van continu verbeteren. Ook hebben zij inzicht gekregen in de mogelijke vervolgstappen om dit te verbeteren. Graag deel ik de bevindingen.

Opmerkelijk

Eén van de vragen in de zelfscan gaat over het niveau waarop procesoptimalisatie binnen de organisatie wordt vormgegeven.  De uitkomst van de scan bevestigt mijn ervaring dat het grootste gedeelte van de organisaties verbeteringen op afdelingsniveau hebben doorgevoerd.

Laatst had ik een gesprek met een trotse manager over het feit dat er nauwelijks verspilling in zijn afdeling plaatsvond.  Hij heeft zijn zaken inderdaad goed voor elkaar, echter samen met zijn collega, uit de afdeling waar hij intern aan levert, verder verbeteren had hij nog niet op zijn radar staan. Dat vind ik dan weer leuk. Complimenteren en direct uitdagen om de volgende stap te nemen. Het is mijn overtuiging dat dit altijd kan. De volgende stap zetten. Met cross-functionele verbeter teams.

Hoe goed wordt er binnen jouw organisatie samengewerkt tussen verschillende afdeling? In mijn supermarkt in ieder geval nog niet echt!

Beloningsstructuur

Het niveau van procesoptimalisatie hangt naar mijn mening ook nauw samen met de beloningsstructuur. Wanneer mensen alleen worden afgerekend op hun eigen prestatie, dan komt  crossfunctioneel en afdeling overstijgend  verbetergedrag niet of nauwelijks tot stand.  Je kent vast de uitspraak:

“Zeg maar waar je me op afrekent, dan zal ik me wel zo gedragen”

Waar worden de mensen binnen jouw organisatie voor beloond?

Het verrast mij niet dat de verdeling van het niveau van procesoptimalisatie nagenoeg gelijk is aan die van de verdeling van de beloningsstructuur. De vakkenvuller wordt niet betaald voor het helpen van een klant maar voor het aantal vakken dat hij die dag heeft gevuld en gespiegeld. De kassa is niet zijn taak?

Hoe is het met dit soort zaken binnen jouw organisatie? Op welk niveau hebben jullie procesoptimalisatie vormgegeven? En welke beloningsstructuur wordt er gehanteerd? Ben je benieuwd naar de uitkomsten? Doe dan de zelfscan PrestatieVerbetering hier.

LinkedIn
Facebook
Twitter

Customer centric

As a B2B organisation it is difficult to get a clear picture of your customers. It always concerns personal relationships that require a lot of

Lees verder

Bereiken

Aantoonbare en meetbare stappen liggen nu in het bereik van jouw organisatie  

Lees verder

Delivering New Horizons

Benieuwd geworden? We maken graag kennis!
Scroll to Top

Diensten

Sectoren