Continu Verbeteren bij RWE Hydropower

In oktober 2020 startte HillFive met een verbetertraject bij RWE Hydro.

Bernd Heimbach en Rienk van der Vaart, beiden ervaren Lean Six Sigma Master Black Belts, spraken met hun contactpersoon bij RWE Hydro over de impact die kan worden bereikt met het invoeren van een gestructureerd proces voor continu verbeteren. Het team van RWE Hydro was al zeer succesvol, toch lag er een groter potentieel zowel voor persoonlijke groei als voor het creëren van een echte impact in de resultaten van de onderneming. In samenspraak met RWE Hydro werden zes belangrijke verbeterprojecten geïdentificeerd.

Een aantal medewerkers werd gevraagd om met deze verbeteringen aan de slag te gaan en terwijl ze aan deze verbeteringen werkten deel te nemen aan de opleiding tot gecertificeerde Green Belts.

Vanwege de aanhoudende Covid-19 gerelateerde beperkingen op reizen en ontmoeten op locatie, zou dit geen gemakkelijke opgave blijken te zijn. Het uiteindelijke programma werd volledig online gegeven en waar nodig geschakeld in verschillende talen wat dit programma een extra internationale dimensie gaf.

Wat was de reden dat dit project als zo’n succes werd gezien?

Simpel gezegd, omdat het programma niet zomaar een ‘standaard’ training was. Naast het overbrengen van de Lean theorie werd er ook veel aandacht besteed aan een aantal ‘zachte’ factoren. Denk bijvoorbeeld aan stakeholder management, het betrekken van de sponsoren per project en change management binnen de organisatie. Ook de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers had een prominente rol.

Uiteindelijk moesten zij een voor de organisatie relevant probleem echt opgelost zien te krijgen. Het belang van het bevorderen van een feedback-loop tussen opdrachtgevers en deelnemers speelt daarbij ook vaak een cruciale rol.

Hoe belangrijk zijn de verschillende rollen die bij het programma betrokken zijn?

Hoe meer verschillende lagen er zijn binnen een organisatie, hoe groter vaak de benodigde afstemming en de behorende bureaucratie. Vaak vormt dit een belemmering om binnen de projecten tot het gewenste eindresultaat te komen. Het is mede daarom van essentieel belang dat sponsoren (de opdrachtgevers van de projecten) op één lijn zitten met de deelnemers en dat de sponsoren de deelnemers actief ondersteunen tijdens de uitvoering van hun verbeterproject.

Hoe werkte het om het hele programma online te doen?

Het online uitvoeren van een opleiding tot Green Belt is altijd een uitdaging, maar dit heeft HillFive en RWE Hydro er niet van weerhouden om te starten en er een succes van te maken. Bij elke sessie was uiteindelijk iedereen 100% aanwezig. Bernd gelooft dat het hoge opkomstpercentage te danken was aan de intrinsieke motivatie van de deelnemers wat bevorderd werd door het belang van hun werk. Bovendien hebben onze coaches ervoor gezorgd dat er een gevoel van onderling vertrouwen is ontstaan. ‘Wat in het team wordt besproken, blijft in het team’.

Gedurende de online sessies werd ook aandacht besteed aan het opbouwen van een persoonlijke relatie met de deelnemers. Hiervoor werden extra pauze momenten ingelast en kwam van een van de deelnemers het idee om een gezamenlijke afspeellijst met ieders muziek te maken.

Hoe heb je succes gevierd op het einde?

Zoals het oude Engelse gezegde luidt: hoe meer hoe beter (the more, the better). Voordat ze met het team het succes vierden, zorgden Bernd en Rienk ervoor dat iedereen daadwerkelijk zou slagen, zodat niemand achter zou blijven. Bernd is van mening dat “het onze verantwoordelijkheid als coaches is om ervoor te zorgen dat ze er als éen team doorheen komen”. Dit kan alleen als de deelnemers zelf het vertrouwen hebben, dus onze coaches benadrukken al hun successen en zorgen ervoor dat ze voldoende ondersteund worden om het eindresultaat te behalen. Ter afsluiting is een officiële ceremonie georganiseerd waarbij de deelnemers het officiële certificaat kregen uitgereikt door leden van het management team en uitvoerig werden bedankt voor hun inzet.

Hoe is de impact gemeten?

Het stellen van concrete meetbare doelen is een belangrijk aspect in onze projecten; het stelt je in staat na te denken over wat haalbaar is en wat je concreet zou moeten doen om dat te realiseren. Om die reden stellen we een projectresultaat van € 25.000 als minimumeis voor kwalificatie. Uiteindelijk brachten alle projecten in werkelijkheid meer op. De motivatie tijdens dit project was zelfs zo groot dat in één geval een trainee die al € 60.000 aan verbeterpotentieel had gevonden, nog meer verbetering realiseerde. Het projectrendement van het verbeterproject steeg tot maar liefst € 350.000.

Dit bovengenoemde scenario benadrukt het ongrijpbare aspect van impact. Onze aanpak komt voort uit oprechte betrokkenheid die zich uit in commitment op de ontwikkeling van de deelnemers en het behalen van business resultaat. Dit inspireert mensen om ervoor te willen gaan en hulp in te schakelen als ze het nodig hebben.

Onze standaard is niet om simpelweg de klus te klaren; het doel is om een blijvende indruk achter te laten zodat we onze samenwerking naar het volgende niveau kunnen brengen.

Afbeelding: Run-of-river waterkrachtcentrale Lehmen, rivier de Moezel, Duitsland

 

 

LinkedIn
Facebook
Twitter

Customer centric

As a B2B organisation it is difficult to get a clear picture of your customers. It always concerns personal relationships that require a lot of

Lees verder

Delivering New Horizons

Benieuwd geworden? We maken graag kennis!
Scroll to Top

Diensten

Sectoren