Post-Corona Prestatieverbeteren

5 stappen tot prestatieverbeteren in het Post-Corona tijdperk

De lock-down kwam als een grote verrassing voor iedereen in het bedrijfsleven. Crisismanagement was vaak noodzakelijk. We pastten ons snel en goed aan en naast de vele positieve geluiden ontstonden er langzaam aan ook negatieve geluiden over het online werken. Wat hebben we hiervan geleerd en nemen we mee en wat blijft hetzelfde? Nu de situatie enigszins gestabiliseerd is rijst natuurlijk de vraag: wat wordt onze nieuwe werkwijze om te komen tot prestatieverbeteren?

20 tot 30% open

De afgelopen maanden is de werkomgeving van mensen op kantoren drastisch veranderd. Er komt voorlopig een nieuwe tijd aan waarin werkplekken en kantoren ingericht worden als 1,5m werkplekken. Er wordt hard gewerkt door facilitaire diensten om de kantoortuinen om te toveren, waardoor mensen niet teveel mixen. Concreet betekent dit dat de kantoren slechts voor 20 tot 30% open gaan en er een nieuw evenwicht ontstaat tussen virtueel én fysiek samenwerken. Hoe ziet dit nieuwe werken eruit? Worden we productiever? Wat betekent dit voor het leiderschap?

Interviews met leiders

Door het veelvuldige thuiswerken is de marktwaarde van een bedrijf als Zoom inmiddels gestegen naar meer dan $ 50 miljard. Veel teams zijn nu gewend om virtueel te werken en hebben hier hun eigen werkwijze in ontwikkeld. Uit interviews, die we vanuit HillFive de afgelopen weken hebben gehouden met directeuren en managers bij onze klanten, blijkt dat er verschillend wordt gereageerd op de nieuwe situatie. De aandacht van bedrijven wordt nu vooral naar binnen gericht en op de korte termijn gefocussed. De vraag ‘Hoe krijg ik mijn huidige werk ingericht in deze nieuwe 1,5m omgeving?’ is de belangrijkste. Ook wordt er snel geschakeld om extra werk te kunnen verzetten zoals bijvoorbeeld in de logistiek en energietransitie of om juist mensen aan het werk te houden en niet failliet te gaan, zoals op sommige plekken in de industrie. Leidinggevenden zitten daarnaast de hele dag vast in online meetings en dit vergt veel concentratie en inlevingsvermogen. Er zijn leidinggevenden die niet meer anders willen of in ieder geval niet meer 5 dagen naar kantoor terug zullen gaan. Er zijn ook leidinggevenden die aanvoelen dat het werk wel wordt gedaan maar dat sommige medewerkers het ook wel prima vinden zo zonder meekijkende baas en minder productief zijn geworden.

Samengevat zijn de voor- en nadelen van virtueel werken volgens de directeuren en managers:

Evenwicht bereiken

Wat wordt het nieuwe evenwicht? Bij HillFive verwachten we dat er een nieuwe mix ontstaat tussen Virtueel en Fysiek werken. In eerste instantie noodgedwongen omdat de kantoren maar deels open zijn maar zeker ook structureel en blijvend. Het bouwen van een team en het komen tot prestatieverbetering vergt daardoor een nieuwe aanpak en nieuwe rituelen. Als HillFive hebben we al meer dan vijf jaar ervaring met het inrichten van virtuele teams en werkomgevingen. We doen dit internationaal en zijn daardoor ook ervaren in het koppelen van de Nederlandse, Duitse en Angelsaksische medewerkers aan elkaar.

Essentieel in onze aanpak zijn de volgende stappen en uitgangspunten:

  1. Maak een verse start. Beschouw het opengaan van de kantoren als een verse nieuwe start. Wat willen jullie samen verbeteren en welke nieuwe inzichten zijn er door de lock-down ontstaan?
  2. Creëer nieuwe duidelijkheid. Je omgeving is veranderd. Begin daarom met duidelijkheid over de aangepaste doelstellingen en wat je samen wilt bereiken. Dit betekent het definiëren van je purpose en objective en daarna volgen je doelstellingen en strategieën.
  3. Zorg voor balans. De nieuwe afspraken werk je vervolgens in detail uit met je team waarbij ook duidelijk wordt afgesproken hoe je virtueel en fysiek gaat samenwerken.
  4. Kies een verbetermethode. Spreek af met welke verbetermethode je wilt werken. Is dat op basis van Lean prestatieverbeteren of past Agile werken beter bij jullie? Beslis dit samen met het team.
  5. Regel de herinrichting. Richt je omgeving volledig in. Welke middelen krijgt iedereen (laptop, telefoon)? Hoe werk je samen (Trello, OneNote)? Hoe deel je documenten (in MS Teams of op de Drive)? Hoe communiceer je (WhatsApp, mail of fysiek)? En hoe vaak ontmoet je elkaar wel fysiek?

Wanneer je bovenstaande helder hebt ingericht dan kun je vervolgens, als team, tot gerichte prestatieverbetering komen.

We hebben bij HillFive, door de vele internationele projecten die we in de afgelopen jaren hebben gedaan, veel ervaring met het succesvol toepassen van diverse continu verbetermethoden die bewezen tot een hogere productiviteit en medewerkertevredenheid leiden. Juist ook in virtuele teams. We helpen je graag met het maken en implementeren van de gerichte keuzes.

Ik ben erg benieuwd naar jouw zienswijze op de veranderende werkplek en je eigen ervaringen met digitaal werken. Neem contact met me op via wietze.fabriek@hillfive.nl of via whatsapp op 0646768984.

Wietze Fabriek

 

LinkedIn
Facebook
Twitter

Het kan áltijd beter

Introductie Niels Maaswinkel Het afgelopen jaar heb ik samen met Hans Spitsbaard met veel plezier gewerkt voor een klant van HillFive in Duitsland. Mijn opleiding

Lees verder

Delivering New Horizons

Benieuwd geworden? We maken graag kennis!
Scroll to Top

Diensten

Sectoren